De WHO-code legt marketing en reclame voor babyvoeding aan banden met als doel een veilige en geschikte voeding voor zuigelingen door:
- borstvoeding te beschermen en te bevorderen
- te zorgen dat vervangingsmiddelen voor moedermelk – wanneer nodig – juist worden gebruikt
- te bevorderen dat ouders voldoende en juiste voorlichting krijgen
- richtlijnen te stellen aan de verkoop van en reclame voor babyvoeding.
De WHO-code is opgesteld in 1982 door vertegenwoordigers van zorgverleners, consumenten, overheden en fabrikanten van babyvoeding, en heeft de status van een internationale richtlijn. Dat betekent dat fabrikanten die de code overtreden niet gestraft kunnen worden, ook al hebben ze beloofd zich aan de code te zullen houden. Sancties zijn wel mogelijk als een land de code opneemt in zijn eigen wetgeving. Delen van de WHO-code zijn in de Nederlandse Warenwet opgenomen (zie onderstaande tabel).
De WHO-code regelt de marketing van alle producten die verkocht worden als vervangingsmiddelen voor moedermelk. Producten die onder de code vallen zijn:
- volledige zuigelingenvoeding
- opvolgmelk
- andere voedingsmiddelen voor baby’s onder de vier maanden, zoals sapjes, theeën en fruithapjes flessen en spenen.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de verschillen tussen Warenwet en WHO-code.
WHO-code | De Nederlandse Warenwet (Europese Richtlijnen) | |
Reclame voor moedermelk- vervangende producten (kunstvoeding, flessen, spenen, vervangende voedingsmiddelen) |
Reclame gericht op voeding voor kinderen < 2 jaar niet toegestaan voor producten die onder de code vallen. |
Reclame niet toegestaan gericht op kinderen < 6 maanden; |
Uitdelen van proefmonsters en cadeautjes aan consumenten | Niet toegestaan voor producten gericht op kinderen < 2 jaar | Toegestaan voor kunstvoeding gericht op kinderen > 6 maanden |
Gratis of met korting leveren van moedermelk vervangende producten (waaronder flessen en spenen) aan organisaties | Niet toegestaan | Toegestaan voor zuigelingen die met deze producten gevoed moeten worden; zoals bijv. gespecialiseerde dieetvoedingen |
Geschenken aan medewerkers in de gezondheidszorg; |
Niet toegestaan | Fabrikanten mogen alleen apparatuur of materialen voor voorlichting of opleiding schenken op verzoek en met de schriftelijke toestemming van de nationale autoriteit. |
Afbeeldingen van zuigelingen en andere idealiserende situaties op verpakkingen en etiketten | Niet toegestaan gericht op voeding voor kinderen < 2 jaar | Niet toegestaan zijn afbeeldingen van zuigelingen of andere afbeeldingen of tekst die het gebruik van zuigelingenvoeding (0-12 maanden) zou kunnen idealiseren. |
Voedings- of gezondheidsclaims | Geen voedings- of gezondheidsclaims toegestaan |
Geen voedings- of gezondheidsclaims toegestaan |
Feitelijke en wetenschappelijke informatie | Toegestaan | Toegestaan |